Зменшення частки паливного акцизу в місцевих бюджетах призведе до недофінансування дорожніх робіт - Асоціація міст України

26.08.2018
Зменшення частки паливного акцизу в місцевих бюджетах призведе до недофінансування дорожніх робіт - Асоціація міст України

За інформацією прес-служби Донецького регіонального відділення Асоціації міст України, в ІІ півріччі поточного року спостерігається зменшення частки зарахування акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію держави пального до загального фонду місцевих бюджетів. За думкою експертів, це негативна тенденція, адже навіть незначні коливання впливають на реалізацію поточних планів та виконання бюджетних показників на місцях.

Реалізація реформи місцевого самоврядування сприяла появі нових стимулів для розвитку громад за рахунок податків. Зокрема, акциз із виробленого в Україні та ввезеного на її митну територію пального є загальнодержавним податком, частка якого зараховується до місцевих бюджетів за місцем його реалізації. 

Згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 116 від 28.02.2018, 13,44% акцизу на паливо розподіляється між бюджетами місцевого самоврядування відповідно до обсягу реалізованого суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пального на відповідній території за попереднє півріччя. Зараз всі органи місцевого самоврядування очікують затвердження цього розподілу в ІІ півріччі, оскільки, починаючи з липня, акциз на пальне не надходить до місцевих бюджетів.

Проте затвердження розподілу акцизного податку на пальне у другому півріччі 2018 року може суттєво вплинути на окремі бюджети місцевого самоврядування. Як повідомляє Асоціація міст України, на погодження АМУ від Мінфіну надійшов проект постанови КМУ «Про внесення змін до Порядку зарахування частини акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального до загального фонду бюджетів місцевого самоврядування у 2018 році». По багатьох містах відбулося зниження часток зарахування акцизу в II півріччі порівняно з I півріччям нинішнього року. Зокрема, на Донеччині таке зниження фіксується в Маріуполі, який є членом Асоціації міст України.

В АМУ б’ють на сполох і наголошують на недопущенні зменшення частки акцизу, що зараховується до місцевих бюджетів. Адже внаслідок таких дій місцеве самоврядування недоотримає кошти, які могли би бути спрямовані на ремонти доріг (спочатку це джерело фінансування було надано саме на дороги, незважаючи на те, що зараховується до загального фонду та може бути використано на будь-які напрями). Усі фінансові зміни, які відбуваються посеред бюджетного року, за оцінками експертів, негативно впливають на фінансування статей видатків. Навіть незначне зменшення надходження акцизу призводить до недоотримання коштів, які вже були заплановані.

«Державна фіскальна служба повинна розібратися з такою ситуацією, тобто проаналізувати та визначити фактори і чинники, що вплинули на зменшення розміру часток. Адже саме за даними ДФС Мінфіном автоматично робиться розрахунок часток по акцизу», – стверджують в Асоціації міст України.

 

Довідка. З 1 січня 2018 року завдяки децентралізації дорожньої галузі 123 105 кілометрів доріг місцевого значення перейшли до сфери відповідальності місцевої влади. Окрім передачі повноважень, на місцевий рівень спрямовуються й кошти на ремонт та утримання доріг. За інформацією Служби автомобільних доріг Донецької області, для забезпечення фінансування ремонту та утримання дорожньої інфраструктури місцевого значення в Державному дорожньому фонді цьогоріч передбачено субвенцію у розмірі 11,5 мільярдів гривень. Зокрема, до Донеччини спрямовано 557 млн. грн. Також обласні державні адміністрації можуть спрямовувати на ремонт та утримання доріг місцевого значення додаткові кошти із обласного бюджету. 

Загалом з 2018 року в рамках Дорожнього фонду 35% коштів передбачено на дороги місцевого значення, тобто на дороги, які передані на обласний рівень. Перший етап децентралізації триватиме до 2020 року. За попередніми розрахунками, саме стільки часу знадобиться для ефективного відлагодження всіх процесів. В рамках Дорожнього фонду на дороги державного значення йтиме 60%, на місцеві - 35% та 5% - на заходи по безпеці руху. Щорічно обсяг цих коштів зростатиме. В 2018 році до Дорожнього фонду направляється 50% від сплати акцизного збору на паливо. В наступному році передбачається, що цей показник складе 75%, а в 2020 році - 100%.

В Донецькій області за підсумками 2018 року планується ввести в експлуатацію близько 100 км відремонтованих ділянок автодоріг. На ремонт автошляхів передбачено в цілому понад 1,3 млрд. гривень. Крім того, мають продовжитися роботи по відновленню в межах Донецької області траси Н-08 за маршрутом Запоріжжя-Маріуполь. На сьогодні в дорожньо-мостовому господарстві Донецької області виконано капітальний та поточний ремонт 421 тис. квадратних метрів доріг із запланованих 728 тис. квадратних метрів; підготовлена ​​181 одиниця техніки з 220; заготовлено понад 19 тис. тонн посипочного матеріалу з необхідних 47 тис. тонн. Донеччина першою в Україні відпрацювала технологію ремонту монолітних цементобетонних доріг, які будувалися за радянських часів для транспортного сполучення між промисловими містами. Нову технологію протестували на дорозі Н-32 Покровськ-Бахмут-Михайлівка між Мирноградом і Костянтинівкою (загальна довжина ремонтованої ділянки склала 17 км).