На Донеччині децентралізація гальмується з «феодальних» міркувань

23.01.2018
На Донеччині децентралізація гальмується з «феодальних» міркувань

«АТО не є глобальною причиною заморожування децентралізації на Донбасі», - вважає народний депутат України Максим Єфімов.

Прифронтовим територіям є сенс на час війни не долучати до виборів проблемні селища. Після ж її закінчення їх можна буде приєднати до вже створених громад. У низці громад провести об'єднання в принципі нескладно. За перспективним планом кожна з них повинна об'єднатися в рамках одного району: Мангушського, Нікольського або, скажімо, Волноваського. Обласна адміністрація відпрацювала підготовчі питання. Але процедуру гальмують на місцевому рівні. У багатьох випадках міські й селищні голови тримаються за крісла з «феодальних» міркувань, відкладаючи перспективу виборів на своїх територіях», - зауважив нардеп.

За словами Максима Єфімова, щоб процеси децентралізації стартували в 12 великих містах області, в тому числі Краматорську, необхідні зміни в їх адміністративно-територіальному устрою. Деякі створені територіальні громади не мають статуту. Відповідні рішення повинна прийняти Верховна Рада, після чого громади зможуть стартувати на виборах.

Наприклад, для створення Бахмутської ОТГ в парламенті в листопаді минулого року зареєстрували законопроект №7249 про зміну меж Бахмутського району. У Святогорську теж все готово до виборів. Але це курортне містечко адміністративно підпорядковане Слов'янській міськраді. Щоб почати там процес створення громади, Святогірськ треба перепідпорядкувати Слов'янському району. Тоді місто зможе приєднати до себе довколишні населені пункти. Такий шлях рік тому вже пройшли в Миколаївці - колишньому місті-супутнику Слов'янська.

Громада Святогорська чекає рішення Верховної Ради. Однак народні депутати нещодавно в черговий раз провалили проект постанови про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області. Для позитивного рішення не вистачило 25 голосів. Даний приклад – «заразливий». Аналогічні законопроекти місяцями чекають своєї черги в парламенті. Таким чином, Верховна Рада затримує соціально-економічний розвиток територій.

Процес об'єднання в великих містах - Слов'янську або Маріуполі - гальмується і з політичних мотивів. Мери там не поспішають йти на вибори, чекаючи прийняття закону, який прирівняє міста обласного значення до громад, з подальшим приєднанням до них прилеглих селищ. Закон, прийнятий в першому читанні, передбачає тільки вибори депутатів місцевих рад. Міські керівники збережуть, згідно з цим документом, посади до чергових виборів 2020-го. У такому випадку процес створення повноцінних ОТГ на рівні великих міст буде відкладено ще на пару років.

Максим Єфімов зазначив, що окремий випадок - громади, в яких процеси об'єднання почалися, але призупинилися через дискусії про фінансову самодостатність (Селидове, Курахове). Важливо враховувати як побажання жителів майбутніх громад, так і реальні перспективи територій. Безумовно, об'єднання повинно бути добровільним. Але майбутня ОТГ повинна бути також фінансово заможною. Потрібно точно прорахувати її економічні, кадрові та соціальні перспективи. Адже в українському законодавстві немає механізму, що передбачає вихід населеного пункту зі складу ОТГ. Тому поспішних рішень в цій справі бути не може. Але не можна і постійно відкладати цей процес.

«Децентралізація відкриває нові можливості для розвитку територій та підвищення якості життя людей.  Ці можливості потрібно використовувати вже сьогодні в повному обсязі. Для цього важливі скоординовані дії парламенту, ЦВК і місцевих органів влади», - наголосив народний депутат.

Джерело: