Держбюджет-2018: крах фінансової децентралізації?

15.10.2017
Держбюджет-2018: крах фінансової децентралізації?

Асоціація міст України наголошує, що проект Держбюджету на 2018 рік несе значні ризики для місцевого самоврядування і об’єднаних територіальних громад. Місцеві громади фактично позбавляються можливостей для розвитку та покращення умов життя громадян. Прийняття Держбюджету у запропонованому вигляді може загальмувати процес децентралізації в цілому та поставити крапку на успіхах фінансової децентралізації, які стали можливими завдяки реформі.

«По-перше, якщо пільги на житлово-комунальні послуги перевести на органи місцевого самоврядування - це буде крахом бюджетної децентралізації», - прокоментували в Донецькому регіональному офісі Асоціації міст України. Експерти вважають, що проект держбюджету на наступний рік несе серйозну загрозу для місцевих рад, передусім, через систему пільг на житлово-комунальні послуги. «Сьогодні ми маємо ситуацію, коли держава підвищує тарифи на житлово-комунальні послуги та одночасно компенсує їх людям в субсидіях і пільгах. Але у бюджеті на наступний рік держава залишає за собою лише субсидії, а ось пільги перекладає на органи місцевого самоврядування. Це може звести нанівець усі успіхи бюджетної децентралізації, адже місцеві ради у нас ще недостатньо міцні у цьому сенсі та не готові до подібних викликів. Ми вважаємо, що передавати такі функції зверху вниз треба лише разом з фінансовим ресурсом», - зазначив консультант з юридичних питань Донецького РВ Асоціації міст України Костянтин Гацько.

За словами експерта, серйозні побоювання викликають також інші положення документа. Так, досить проблематичним виглядає фінансування освіти та охорони здоров’я. Недофінансування освітньої субвенції складає 4,5 млрд. грн., недофінансування медичної субвенції - 7 млрд. грн.

Але найбільший ризик для подальшого просування децентралізаційної реформи закладено в пропозиції про зміну існуючого мотиваційного механізму горизонтального вирівнювання шляхом збільшення обсягу вилучення коштів із місцевих бюджетів до державного бюджету - з 50 до 80% (так звана реверсна дотація). Це призведе до необґрунтованого зменшення фінансового ресурсу місцевих бюджетів, які мають рівень надходжень податку на доходи фізичних осіб на одного жителя вище 1,1.

«Все це загалом може дуже негативно вплинути на вже створені об’єднані громади Донеччини, а також викликати недовіру і неприйняття не лише децентралізації, але й усіх реформ взагалі у тих, хто тільки планував об’єднатися. Тож про які зміни і рух вперед ми взагалі можемо говорити з таким держбюджетом?», - наголошують фахівці регіонального відділення АМУ.

Асоціація міст України надала профільному парламентському Комітету свої пропозиції до проекту Держбюджету-2018, в яких, зокрема, пропонує:

– передбачити додаткову дотацію на освіту і охорону здоров’я (16,5 млрд. грн.) всім бюджетам, що мають прямі міжбюджетні відносини, тобто включити в розрахунки бюджети міст обласного значення та ОТГ;

– збільшити обсяг освітньої субвенції на 4,5 млрд. грн., а медичної субвенції на 7 млрд. грн.; 

– списати заборгованість місцевих бюджетів за середньостроковими позиками, що надавались у 2009-2014 роках;

– закріпити гарантовані державою соціальні пільги, передбачивши відповідні субвенції з держбюджету та врегулювати проблему пільгового перевезення окремих категорій громадян;

– передбачити «прямі» міжбюджетні відносини з 1 січня 2018 року для всіх ОТГ, що провели вибори в 2017 році.

Загалом - це 18 пропозицій, з якими можна ознайомитись на сайті Асоціації міст України за посиланням http://auc.org.ua/novyna/asociaciya-mist-ukrayiny-nadala-profilnomu-parl....